Monday, March 07, 2022

Going places

I'm walking down Tyee Spit looking at eagles and crows, and I hear a rumble overhead. And now I stand and watch until the plane drops out of the clouds, splashes down on the estuary and taxis to its mooring. It's a habit that harks back to those days long, long ago, when I was a kid on the far side of the island, watching the weekly mail come in.

Orange bird

We have highways these days, crossing the island in several places, running from north to south. Smaller roads, logging roads winding through the forests and along the valleys. But there are still many small communities on and around the island where the only access is by air or water. Where we still rely on tiny float planes to carry mail, equipment and people.

Tyee Spit, 50 years ago, was the busiest float plane base in the world. Those days are gone, but it's still active; every time I am there, several small planes come and go.

Vancouver Island Air, Turbine Otter. 14 passengers, or 1 ton payload.

Of the original 466 Otters built between 1951 and 1967, less than 200 are still around. Originally powered by 600hp Pratt & Whitney Wasp radial engines, most have been converted to Turbine. (Vancouver Island Air)

From my Dad's old camera; our mail plane. 1950 or thereabouts.

This was a Grumman Goose G-21, built in the 1930s, carrying up to 6 passengers. About 30 are still in operation today, flying to and from communities here on the island and on the north coast.

I flew in to Gold River in one of these in the early '50s. Dad up front with the pilot, Mom and us 3 kids in back with our luggage. When we dropped into Gold River, the plane circled, almost standing on its wing; all I could see out my window was the water. And then the plane righted itself and we splashed down and headed for the dock.

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Estoy en Tyee Spit, mirando los cuervos y águilas cuando oigo un rumor allá arriba entre las nubes. Y tengo que pararme y observar mientras la avioneta aparece entre las nubes, aterriza en el agua con gran chapoteo, y navega tranquilamente hasta su amarradero. Una costumbre que recuerda siempre los dias de antaño cuando veía llegar el avion con el correo semanal.

En estos tiempos, hay carreteras que cruzan la isla en varios sitios, carreteras también que van desde el norte hasta el extremo del sur. Y caminitos, caminos de los madereros que serpentean entre los bosques y al fondo de los valles. Pero todavía hay muchas comunidades pequeñas en donde el aceso sigue siendo únicamente por mar o cielo. Y allí dependemos de estas avionetas flotantes para traer y llevar el correo, equipo, y pasajeros.

La lengua de tierra Tyee Spit, hace 50 años, era el centro de los aviones flotantes más activo en todo el mundo. Ya pasaron esos dias, pero sigue en uso; cada que estoy allí, veo aterrizar a varias avionetas.

Fotos:
  1. Ahi viene, de entre las nubes.
  2. Es un Otter (nutria) Turbine, operado por Vancouver Island Air. Lleva hasta 14 pasajeros o una tonelada de cargo. De los 466 Otter originales, construidos entre 1951 y 1967, menos de 200 siguen en operación. (Vancouver Island Air)
  3. El avión que nos traía el correo semanal, cerca de 1950. Foto de la cámara de mi papá. El avión es un Grumman Goose (ganso) G-21, construido en los años 30. Lleva hasta 6 pasajeros. Alrededor de 30 siguen volando hoy en dia, sirviendo comunidades en la isla y en la costa norteña.
Llegué a Gold River en uno de estos en la década de los 50. Papá estaba en frente con el piloto, Mamá con nosotros chicos y nuestras petacas atrás. Cuando bajábamos hacia el pueblo, el avión tuvo que dar vuelta entre las montañas, inclinándose al costado, casi parado sobre el ala, parecía; lo único que yo podía ver por mi ventana era el agua. Y entonces el avión se enderezó, aterrizamos en el agua y nos dirigimos al muelle.


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