Thursday, April 14, 2022

Looking down the Narrows

 I'm not sure how I feel about this.

The highway going north from Campbell River, for the most part, runs between stands of forest; a green wall to either side. It follows the coast at first, and in spots on bright days I see glimpses of blue beyond the trees to the east. I sometimes wished I could see the ocean beyond.

And last week, the wish was granted. A large chunk of forest was cut down, clearcut, leaving only a few trees below, along the rocky shore, creating a new viewpoint, looking straight down the Seymour Narrows, past the Ripple Rock trail end.

Good. Or not so good; it's destroyed habitat, home to bears and deer and birds and little, scurrying critters. And water will wash soil and construction debris down into the intertidal zone, killing as it goes. Not so good.

But the view is nice.

Straight ahead, Seymour Narrows, Menzies Bay to the left, Discovery Passage to the right.

From no other spot in this area is there a direct view of the Narrows. This is the spot where, in 1958, they blew up two rocks, actually an underwater mountain peak, that blocked the narrow passage. The Narrows here, even today, measures under 750 metres across. In those days, Ripple Rock lay in wait just below the surface of the water, in the centre of this channel. The narrow channel intensifies strong tidal currents, and eddies around the rocks created a major hazard for ships.

In 1791, the explorer George Vancouver described the passage as "one of the vilest stretches of water in the world". ... At least 20 large and 100 smaller vessels were badly damaged or sunk between 1875 and 1958. (Wikipedia)
These days, this is the main shipping route heading north in the protected waters between Vancouver Island and the mainland.

Google map of the Narrows.

Ripple Rock explosion, April 5, 1958. From approximately the same spot as today's photo.
Photo by Sherwood Lett, public domain.

For more on this engineering feat, see the story by the Campbell River museum, including many photos.

There's another view of Seymour Narrows, but from the side, at the MacBlo log sorting site, in my post, here.
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No se como pensar en esto.

La carretera que va hacia el norte desde Campbell River, por la mayor parte pasa por en medio de bosques, con algo así como paredes verdes, muy altos, de ambos lados. En el principio, sigue la costa y de vez en cuando cuando hay sol, se pueden ver chispas de color de mar entre las ramas al este. A veces quisiera ver el mar, allí abajo.

Pues se me cumplió mi deseo. La semana pasada, cortaron un gran tramo del bosque, lo cortaron al ras, abriendo una nueva vista mirando directamente hacia el Estrecho Seymour, y el final del sendero hacia Ripple Rock. (Piedra de las Olas) 

Bueno. O no tan bueno; se destruyó un buen habitat, el hogar de venados y osos y miles de pequeñas criaturitas activas. Y el agua, ya suelta, llevará el suelo y los desperdicios de la construcción abajo hacia el agua de la zona intramareal, matando mucho de los residentes.

No tan bueno.

Pero es una bonita vista.

Fotos: 
  1. El Estrecho Seymour en en centro, la bahía Menzies a la izquierda, y el Pasaje "Discovery" a la derecha.
  2. Mapa de Google
  3. Foto de la explosión de las rocas, en abril de 1958, desde aproximadamente el mismo punto de vista.
Desde ningún otro punto hay una vista directamente hacia el estrecho. Este es el sitio donde, en el año 1958, explotaron un par de rocas, o en realidad, el pico de una montaña sub-acuática, que bloqueaban el pasaje estrecho. Aun hoy el Estrecho mide menos de los 750 metros de isla a isla. En esos dias, las rocas Ripple esperaban justo debajo del nivel del agua, en el mero centro del estrecho. Porque el pasaje es tan estrecho, las corrientes de las mareas se vuelven muy furetes, y las rocas creaban torbellinos que eran un gran peligro para las embarcaciones.

En 1791, el explorador George Vancouver describió el pasaje como "uno de los peores trechos de agua en el mundo". ... Por lo menos 20 barcos grandes y 100 más pequeños se hundieron aquí entre 1875 y 1958. (Wikipedia)
Hoy en dia este es la ruta principal para los barcos que pasan hacia el norte en el estrecho protegido entre la isla y el continente.

Para saber más sobre esta hazaña de los ingenieros, el museo de Campbell River tiene un buen artículo con muchas fotos, aquí.


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